دروپال CMS یا CMF؟ مساله این است!

همانطور که می دانید در سال 2000 میلادی دو تن از دانشجویان دانشگاه آنتورپ بلژیک با نام های درایس بایترت (Dries Buytaert) و هانس اسنایدر (Hans Snijder) نیاز به برقراری ارتباط با یکدیگر داشتند. از آنجایی که بستر فراهم کننده این ارتباط یعنی اینترنت به طور دائم در دسترس این دانشجویان جهت تبادل اخبار و اتصال دو دانشکده با یکدیگر وجود نداشت، آنها به ناچار تجهیزات بی سیمی را بین خوابگاه های دانشکده شان راه اندازی کرده و از طریق آن ADSL هانس را بر روی بستر جدید به اشتراک گذاشتند تا بتوانند با یکدیگر ارتباط دائم برقرار کنند.

درایس در این بین از فرصت استفاده کرده و یک وبسایت خبری کوچک را راه اندازی کرد. او و دوستانش قادر بودند در این وبسایت درباره وضعیت اینترنت، اخبار جالب و حتی شام خوردن خودشان مطالبی را به اشتراک بگذارند. در واقع یک چارچوب محتوایی کوچک ساخته شده بود که برای مدتی کوتاه اسمی نداشت. با فارغ التحصیلی درایس و رفتن او از دانشگاه، دانشجویان به فکر برقراری ارتباط دائم با او بودند و در حمان لحظه تصمیم بر آن شد که این وبسایت بر روی اینترنت قرار گیرد و با جستجوی یکی از دانشجویان دامنه Drop.org خریداری شد. Drop در زبان هلندی به معنای روستای کوچک یا همان دهکده می باشد که در واقع بیانگر جامعه کوچک دانشجویان آن وبسایت بود.

سرانجام در ژانویه سال 2001 درایس تصمیم گرفت این سیستم را به طور رسمی معرفی کند تا سایر افراد در کشورهای مختلف نیز بتوانند از آن استفاده کرده و آن را توسعه دهند. او نام تجاری نسخه 1.0 این پروژه را به دروپال (Drupal) تغییر داد.

در ژانویه 2018 جامعه دروپال پس از پشت سر گذاشتن هشت نسخه موفق، بیش از 1.3 میلیون عضو فعال، 39.500 ماژول و 2570 قالب که همگی به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می دهد را دارا می باشد. 😉 با گذشت زمان عده ای دروپال را یک سیستم مدیریت محتوا(Content Management System = CMS) و عده ای دیگر آن را یک چارچوب مدیریت محتوا (Content Management Framework = CMF) می دانند.

CMS یک برنامه رایانه ای است که امکان انتشار، ویرایش و مدیریت، سازماندهی، حذف و همچنین نگهداری محتوا از طریق یک رابط مرکزی(Core) را فراهم می آورد.

CMF یک چارچوب نرم افزاری متشکل از یکسری اجزا (Components) با قابلیت استفاده مجدد، جهت سفارشی سازی و مدیریت محتوای وب می باشد.

اجازه بدید کمی موضوع رو بشکافیم تا بتونیم بهتر به نتیجه برسیم
هدف اصلی CMS ها راحتی کار برای کاربران است، به گونه ای که اگر فردی که توسعه دهنده وب نمی باشد هم پشت یکی از این سیستم ها بنشیند به راحتی بتواند از آن استفاده کرده و محتوای خود را مدیریت کند. به اصطلاح خودمون “بدون یک خط برنامه نویسی”! در واقع جعبه ای است که درون آن چند قطعه و یک راهنما وجود دارد، وقتی طبق راهنما قطعات را به هم متصل میکنیم یک خروجی به ما می دهد، مثلا یک هواپیما یا یک ربات. اگر بخواهیم یکی از محبوب ترین آنها را نام ببریم می توانیم به WordPress اشاره کنیم.

هدف اصلی CMF ها پیاده سازی یک محیط سفارشی سازی شده برای مدیریت محتوا است. در واقع اگر یک توسعه دهنده نباشید نمی توانید از 100% ظرفیت موجود یک CMF استفاده کنید. می شود گفت جعبه ای است که درون آن هزاران قطعه لگو(Lego) یا همان خانه سازی دوران کودکی خودمان قرار داده شده تا بتوان با آنها بدون محدودیت، هر چیزی که در ذهن دارید را پیاده سازی کنید. اگر بخواهیم یکی از محبوب ترین آنها را نام ببریم می توانیم به Cakephp اشاره کنیم.

تا قبل از نسخه 4.6 دروپال یک CMS بود که فقط می توانست محتواهای بر پایه گره(Node) را مدیریت کند. اما در نسخه 4.7 دو ماژول شگفت انگیز Views و CCK روح تازه ای به ساختار این پروژه بخشیدند و این شروعی شد برای قرارگیری در دسته CMF ها. از آن نسخه به بعد دیگر می توان علاوه بر گره ها، بدون هیچ محدودیتی بر روی هر نوع داده تعریفی از سوی کاربر مدیریت کرد و خروجی مناسب گرفت.

حالا دیگر میتوان با اطمینان کامل گفت دروپال یک CMF است.

منابع:
منبع 1 , منبع 2

محمد قاسمی

فوق لیسانس مهندسی نرم افزار دارم و برنامه نویسی رو حدودا ۱۴ سال پیش با ویژوال بیسیک شروع کردم. عاشق فن آوری هستم و می خواهم آن را با دیگران در قالبی حرفه ای به اشتراک بگذارم.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *